Preferuję termin nieświadomość, zdając sobie sprawę, że ròwnie dobrze mògłbym mòwić o bogu czy demonie, gdybym chciał użyć języka mitòw. C.G.Jung

Czarnoksiężnik z Krainy Oz


CZARNOKSIĘŻNIK Z KRAINY OZ (L. Frank Baum)

Bohaterką powieści Baum'a jest dziewczynka o imieniu Dorothy, ktòrej towarzyszy nieodłączny przyaciel - pies Toto. Jej dom został zmieciony przez tornado, a upadając na ziemię, niechcący stał się przyczyną śmierci złej czarownicy. Dorothy znalazła się w kraju Manczkinòw i marzy o powrocie do domu. Aby tak się stało, musi odnaleźć Czarnoksiężnika z Krainy Oz. W początkach swej wędrówki Dorota spotyka Stracha na Wróble. Strach, mając całe ciało i głowę wypchane słomą, marzy o rozumie. Dowiedziawszy się o celu wyprawy dziewczynki, dołącza do niej w nadziei, że potężny Oz będzie mógł spełnić jego pragnienie. Następną spotkaną osobą jest Blaszany Drwal, który kiedyś był człowiekiem, ale na skutej nieszczęśliwych wypadków tracił kolejne części ciała, zastępowane metalowymi. Jego największym pragnieniem jest serce – pamięta jeszcze, że najszczęśliwszy był wówczas, gdy mógł kochać. Podróżnicy wchodzą coraz głębiej w ciemny las, oddzielający kraj Manczkinów od środka krainy Oz. Dołącza do nich Tchórzliwy Lew – olbrzymie i silne zwierzę, które nie ma jednak, wedle własnych słów, dostatecznej odwagi i ma nadzieję, że Oz będzie mógł mu ją dać.
Po wielu przygodach docierają do Krainy Oz, gdzie okaże się, że Oz jest falszywym magiem i nie jest w stanie dopomòc podròżnikom. Bohaterowie będą musieli sami poradzić sobie ze swymi problemami, odnaleźć rozum, serce, odwagę i - w przypadku Dorothy - drogę do Kanzas.


EZOTERYKA UKRYTA W CZARNOKSIĘŻNIKU Z KRAINY OZ

Dusza pełni funkcję bycia, a nie działania, dlatego aby się poruszać, posiada dwie władze: intelekt i wolę, które symbolicznie nazywamy głową i sercem. Kiedy dusza jest przebudzona, głowa i serce działają wspólnie, szukają jedności, a więc spójności: chcemy tego, co myślimy, robimy to, co mówimy, postępujemy zgodnie z sumieniem, ponieważ jesteśmy w harmonii w sobie. Kiedy dusza śpi, głowa myśli jedno, a serce chce drugie, składa się obietnice, ktòre nie zostają dotrzymane, jedno się mówi, a drugie się robi, chcielibyśmy coś zrobić, ale nigdy nam się to nie udaje, bo jesteśmy w sobie podzieleni. 
Dorothy jest duszą, a 3 postacie, które jej towarzyszą, to funkcje duszy: głowa, serce i odwaga, bo gdy dusza jest w harmonii z racji połączenia głowy i serca, rodzi się odwaga, częściej zwana świadomością. Kiedy dusza oddziela się od serca i głowy, pojawia się strach, powszechnie nazywany winą lub grzechem.


Żyjemy w społeczeństwie, w którym technologia chce, abyśmy stawali się coraz bardziej robotami (bez serca), gdzie informacja odrywa nas od spraw istotnych (bez mózgu) i gdzie masy nigdy nie mają odwagi się zbuntować (bez odwagi, bez jaj). Żyjemy na obrzeżach miasta oczarowanego modelem perfekcjonizmu, kapitalizmu, konsumpcji, ideologicznego i wyimaginowanego bogactwa (szmaragdowe miasto), zafascynowani celebrytami, celebrytkami, gwiazdami filmowymi, gwiazdami futbolu, piosenkarzami i milionerami (Czarnoksiężnicy z Krainy Oz). Podczas gdy my (mała Dorothy) jesteśmy prostymi duszami, które chcą opuścić farmę w poszukiwaniu lepszego świata...


JESTEŚMY EGZYSTENCJALNYMI SIEROTAMI, BEZ OJCA I MATKI

Problemem pojawiającym się w prawie wszystkich baśniach jest nasze egzystencjalne sieroctwo. Jesteśmy sami na świecie. Bóg stworzył nas, po czym zniknął; nie wiemy dokąd odszedł i gdzie się znajduje. Jesteśmy sam na sam z matką naturą i naszymi krewnymi: Pinokio nie ma rodziny, Czerwony Kapturek nie ma ojca, ojciec Małej Syrenki i Pięknej są wdowcami, Brzydkie Kaczątko nie wie do jakiej przynależy rasy... i tak dalej.
Tak samo jest w tej historii: 12-letnia dziewczynka, Dorothy Gale, mieszka na farmie w Kansas z ciotką i wujkiem i marzy o życiu w lepszym miejscu -"Somewhere Over The Rainbow". Wszyscy jesteśmy wezwani, by rozwijać w nas umiejętności rodzicielskie: być sobie ojcem i matką, odkryć nasze boskie, ostateczne pochodzenie.


ZMĘCZENI BIAŁO - CZARNYM ŚWIATEM WYBIERAMY DROGĘ W ŚWIAT POZA TĘCZĄ

Opowieść zaczyna się od Dorothy Gale ... Imię Dorothy, od greckiego "Doron", oznacza dar i reprezentuje życie. Ale nasze życie powinno błyszczeć; czy nie odczuwacie nudy w zwykłym, szarym społeczeństwie? Gospodarstwo rolne w Kansas symbolizuje świat materialny, życie na płaszczyźnie fizycznej, gdzie każdy z nas zaczyna swoją drogę duchową. Dorothy czuje potrzebę wyjścia poza tęczę, aby dotrzeć do sfery duchowej i podążyć ścieżką oświecenia, wykazując chęć znalezienia wyższej prawdy. Cała historia o Czarnoksiężniku z Oz jest alegoryczną opowieścią o duszy w drodze ku oświeceniu.

MARZYSZ O TĘCZY, A BUDZISZ SIĘ W SAMYM ŚRODKU BURZY

Ci, którzy poszukują teczy (duchowy symbol próby uniesienia się z ziemi do nieba, oderwania się od rzeczy ulotnych w poszukiwaniu transcendentalnych) wierzą, że wszystko jest piękne, różowe, "mlekiem i miodem płynące". A jednak pierwsze kroki na ścieżce oświecenia prowadzą przez burzę: Dorothy jest zdezorientowana, huragan niweczy jej dotychczasowe życie. Cyklon jest kryzysem w życiu wewnętrznym tych, którzy rozpoczynają swą podròż do Oz (Ego) ... Bardzo ciekawe jest to, żeYellow Brick Road of Oz (żòłta droga do Krainy Oz) zaczyna się spiralą rozwijającą się do zewnątrz. Spirala reprezentuje ewoluującą jaźń, duszę przechodzącą ze świata materii do świata wartości wewnętrznych.


SPOKòJ W OKU CYKLONU

Tornado przybywa (kryzys egzystencjalny). Dom Doroty został porwany przez trąbe powietrzną symbolizując wszystkie nasze przekonania, plany, ideały pozbawione nagle sensu, czyli korzeni. Dorota mdleje, a kiedy budzi się w swoim łóżku, okazuje się, że znalazła się w samym środku trąby powietrznej ... W rzeczywistości, po zmianie kierunku w życiu, kiedy przestajemy podązać za stadem z jego głupimi stereotypami, wszystko wokół nas zamienia się w chaos, wszyscy obracają się przeciwko nam i opuszczają nas...,ale właśnie wtedy możemy odkryć, że w sercu, w umyśle (oko cyklonu) wszystko staje się powoli jasne; nastaje cisza, spokój i pojawia się światło w ciemności.


MIEĆ GŁOWĘ W CHMURACH, A STĄPAĆ MOCNO PO ZIEMI

Wyruszenie w duchową podròż nie oznacza porzucenia świata. Moment ten pozwala nam na to, by zobaczyć i docenić świat z innej perspektywy -głębszej duchowo, czyli wyższej. Dusza ludzka unosi się w chmury (duchowe, psychologiczne, ezoteryczne, alchemiczne poszukiwania), ale powinny to być poszukiwania konkretne, realistyczne, odbywające się na ludzkiej płaszczyźnie; nie można zapomnieć o tym, by stąpać po ziemi...I faktycznie, pierwszą rzeczą, która została ofiarowana Dorocie to para srebrnych butów. Ludzie o głębokiej duchowości, gardzący ziemskimi dobrami, są podobni do fałszywej Czarownicy Wschodu z naszej opowieści: robią ze swych niebiańskich badań ucieczkę od człowieczeństwa i koniec końcem stają się nierealni.


4 CZAROWNICE ŚWIATA OZ

Istnieją 4 siły żywiołów, które wpływają na wydarzenia w magicznym świecie Oz: są to dwie złe wiedźmy na płaszczyźnie poziomej, a zatem czarownice Wschodu i Zachodu, podczas gdy czarownice z Północy i Południa są dobrymi wróżkami. Dobro i Zło krzyżują się jak krzyż, wir, nieustannie poruszający się kontrast. Reprezentują kosmiczną dialektykę dualnego świata. To sprzeczne prądy zimna i ciepła wywołały tornado, które nawiedziło dom Dorothy. Tak nasze sprzeczności prędzej czy później wyrywają nas z naszej niewiedzy. Te czarownice to przeciwstawne siły, które w nas przepływają i zmuszają nas do działania, czy to w dobrym, czy złym celu (anioły lub demony). Dlatego też mamy 4 główne postacie, ponieważ każda wiedźma wpływa na jedną z nich: Glinda, Dobra Czarownica z Południa, reprezentuje miłość i poprowadzi blaszanego człowieka ku odnalezieniu serca; Czarownica z Północy reprezentuje osąd i poprowadzi stracha na wròble ku posiadaniu mózgu; Czarownica ze Wschodu stanowi wyzwanie i pobudzi lwa do odnalezienia odwagi; wreszcie Zelena, Zła Czarownica z Zachodu, sprawi, że Dorothy zrozumie wartość niewinności.

CZAROWNICA ZE WSCHODU

-NASZE FAŁSZYWE "JA"

Zła Czarownica ze Wschodu zostaje zabita na samym początku, przygnieciona przez dom Doroty porwany przez cyklon. Ta wiedźma jest symbolem naszej niewiedzy, ktòra utrzymuje nas przykutych do świata bez koloròw, zwiedzionych fałszywymi nadziejami i marzeniami. Wschód reprezentuje wschodzące światło, jest symbolem oświecenia, absolutnej wiedzy, więc rozpoczynając podròż (życia) w Królestwie Oz pozostawia się za sobą dogodne warunki, mądrość, którą należy odnaleźć na końcu wędròwki;. Wydaje nam się, że nie mamy racji porzucając nasze przekonania, ale tak jak na wschodzie najpierw wschodzi słońce, tak właśnie na wschodzie pierwsza dociera też noc, czyli wątpliwości (wątpliwości egzystencjalne). Gdy dom przestaje kręcić się i kręcić (gdy na przyklad decydujemy w końcu o tym, co chcemy zrobić z naszym życiem), Dorota wychodzi i nie może odnaleźć czarno - białego Kansas. Jej oczom ukazuje się za to kraj pełen kolorów. Czarownica leży pokonana u jej stóp ... znika ostatecznie urok Wschodu, nie przynależymy już do świata i nie zgadzamy się z jego mierną mentalnością oraz czarem powierzchownego, meterialistycznego postępu.



ARCHETYP BUTòW

W wielu baśniach buty dokonują cudów (na przykład pantofelek Kopciuszka pomògł jej odnaleźć tożsamość). Dorota dostaje parę srebrnych butòw, aby rozpocząć swoją podróż: symbol butòw dotyczy kroczenia, podążania przez świat, a zatem buty związane są z archetypem podróży przez życie, podróży odkrywczej. Srebro w tradycji ezoterycznej nawiązuje do przewodu ze srebra tworzącego związek między sferą materialną i duchową naszej tożsamości. Srebro jest aureolą duszy. Bez przewodnika duchowego (butòw) istnieje ryzyko zranienia siebie na gruńcie doświadczeń wewnętrznych i introspekcji.



ŁZY OŚLEPIAJĄCE I ŁZY OCZYSZCZAJĄCE

Dorota nie wie, gdzie znalazła się po szczęśliwym ocaleniu z trąby powietrznej i nie pragnie niczego więcej niż powrotu do domu; popada w rozpacz. Dom jest symbolem bycia sobą, dobrego samopoczucia we własnym towarzystwie; jest symbolem dojrzałości, dobrego samopoczucia we własnym ciele lub mieszkaniu. Po łacinie mòwiono: " domus"; od tego słowa pochodzą wyrazy takie jak "domator" (ten, kto czuje się dobrze we własnym domu), "dominować" (panować nad sobą, nad własnym ciałem i domem), "Dominus", Pan (ten, który zrealizował siebie).
Płacze się często z powodu wewnętrznego zagubienia, gdy nie mamy domu i pewnikòw w naszym życiu wewnętrznym, nie mamy poczucia wewnętrznego bezpieczeństwa. Ale płacz duszy oczyszcza umysł i serce, pomaga nam dojrzeć z jasnością idee i uczucia. Natomiast łzy podyktowane kaprysem, łzy nieuzasadnione, zatapiają serce - stajemy się wtedy nudni, marudni, irytujący. Dorota znajduje we łzach pocieszenie i radę: by odnaleźć drogę do domu Dorota musi odnaleźć Czarnoksiężnika z Oz, władcę Szmaragdowego Miasta, potęgę o fantastycznych możliwościach. Innymi słowy, za łzami ukrywa się Bòg (prawdziwy czy fałszywy), Czarnoksiężnik z Oz, do ktòrego uciekamy się w rozpaczy.


SZMARAGDOWE MIASTO, STOLICA KRAINY OZ

Przypomnijmy, że historycznym kontekstem powieści L. Frank'a Baum'a, autora "Czarnoksiężnika z Krainy Oz" jest społeczeństwo, w którym imperializm dolara kierował absolutnie wszystkim, więc miasto było zielone jak szmaragd, jak dolar, a Czarnoksiężnik był niczym innym jak fałszywymi przywódcami religijnymi i politycznymi, do których zwracamy się, by pytać o nasze korzyści; zaś droga z żółtej cegły, typowa na wsi, była symbolem prostych dròg robotników, które wydawały się nigdy nie prowadzić ku osiągnięciu władzy.
Na poziomie duchowym szmaragd oznacza siłę oraz darowanie siły na drodze mającej poprowadzić do przezwyciężania własnych obawy i ograniczeń, do wzmocnienia serca; ma dać obfitość, rozwòj duchowy, pokój, harmonię, miłość, cierpliwość, lojalność i uczciwość. Te cechy są obce tym, którzy mieszkają w mieście i nie robią nic, by rozwijać się wewnętrznie nawet wòwczas, gdy widzą fałsz towarzyszący odkryciu kim jest tak naprawdę Czarnoksiężnik z Krainy Oz.


SPOTKANIE Z TRZEMA WŁAŚCIWOŚCIAMI DUSZY


Na drodze do Szmaragdowego Miasta Dorota spotyka się z trzema aspektami osobowości, które reprezentują symbolicznie właściwości duszy lub psychiki ludzkiej: rozumem, sercem i siłą woli, która łączy w sobie dwa pierwsze w harmonijną całość nadajac światło świadomości. Przyjrzymy im się po kolei, gdyż zasługują na poglębioną analizę.


ODWAGA, CZYSTOŚĆ I ROZSĄDEK

Podczas swojej podróży, wzdłuż żòłtej, ceglanej drogi, Dorota spotyka Stracha na Wròble, Blaszanego Drwala i Tchórzliwego Lwa. Strach na Wròble, marzący o własnym mózgu, symbolizuje jasność umysłu i działania: głowa bez rozumu, bez intuicji i duchowej refleksji; Blaszany Drwal, pragnący własnego serca, oznacza niezdolność do miłości: serce pozbawione instynktownej mądrości, bijące dla namiętności i osobistch przyjemności; Tchòrzliwy Lew, który chciałby mieć więcej odwagi, uosabia ludzką niezdolność do wykorzystywania sytuacji na własną korzyść, strach przed ryzykiem zamiany myśli w działania, nieumiejętność wykorzystania życiowej okazji: siła woli pozbawiona konkretòw, która nie wprowadzą w rzeczywistość serca światła myśli, ani nie daje rozumowaniu emocjonalnego bodźca do podjęcia decyzji i działania...

"Nie ma takiego niebezpieczeństwa, ktòrego męstwo nie mogłoby pokonać, nie ma takiej pròby, przez ktòrą nieskazitelna dusza nie mogłaby przejść, nie ma takiej trudności, ktòrej silny intelekt nie mògłby przezwyciężyć."

RZĄDZĄCY CHCĄ NAS BEZ MòZGòW

Strach na Wròble jest człowiekiem bez mózgu. Baum, autor powieści, stara się uświadomić nam wielką potrzebę edukacji i kształcenia mieszkańcòw wsi. Strach na Wròble chce zwròcić się o pomoc do Czarnoksiężnika z Krainy Oz, a na końcu to właśnie on odziedziczy tron. Baum zasugerował w ten sposòb powrót władzy w ręce zwykłych i prostych ludzi. Fałszywi władcy (Czarnoksiężnik z Krainy Oz, bankierzy, politycy, fałszywi guru i przywódcy religijni) chcą, byśmy byli zwykłymi Strachami na Wròble pokornie produkującymi na potrzeby konsumpcyjne elity rządzącej.

STRACH NA WRòBLE MYŚLI

"- Hej, ty mówisz - wykrzyknęła ze zdumieniem Dorota.

- Nie mam rozumu, zamiast rozumu mam tylko słomę -odpowiedział Strach na Wróble.

- Jak możesz mówić, jeśli nie posiadasz rozumu?
- Ach, nie mam pojęcia. Ale jest wiele osób bez rozumu, które ciągle coś mòwią.
- Masz rację. Cóż, mògłbyś pòjść ze mną do Czarnoksiężnika z Oz, może da ci rozum."

Kiedy zdajesz sobie sprawę, że nie masz rozumu, oznacza to, że rozum zaczyna działać; kiedy zdajesz sobie sprawę, jak bardzo jesteś powierzchowny, trywialny i samolubny, nareszcie twòj rozum zaczyna pracować,,, zwykle świat jest pełen daremnych i niepotrzebnych myśli, ptaków, ktòre Czarnoksiężnik z Krainy Oz (reklama polityczna i religijna indoktrynacja) wnosi w nasze umysły, abyśmy nie mogli uczynić pożytku z myślenia, abyśmy nie mogli odkryć prawdy, abyśmy nie dążyli do refleksji na temat podstawowych zagadnień egzystencjalnych naszego życia.

RZĄDZĄCY CHCĄ ZROBIĆ Z NAS ROBOTY

Dororota spotyka następnie Blaszanego Drwala, którego gnębi niemonżość przeżywania uczuć, przeżywania szczęścia; w swej piersi czuje pustkę, czuje brak serca. Drwal jest - z socjologicznego punktu widzenia - symbolem nowej klasy robotniczej, sprowadzonej do poziomu maszyn konsumujących w celu kontynuowania produkcji, by ponownie konsumować. Jednym słowem klasa robotnicza to przedmioty nie posiadające serca. Naiwna Dorota uważa, ze zbawienie czeka ich w Oz, wciąż wierzy w siłę serca religijnych i politycznych magòw.


SERCE BEZ SERCA



Serce jako siła duszy jest silnikiem naszych działań. Jeśli jest ono zaprogramowane do miłości względem materialnego świata, będziemy żyć tak jak Blaszany Drwal, idąc przez świat nie po to, by budować, ale po to, by niszczyć samego siebie.
Nasze społeczeństwo jest potworem bez duszy, jest robotem bez serca. Wartości, którymi potrzebujemy karmić serce są odmienne, godne swej transcendentalnej natury. Serce w naturalny sposòb dąży do absolutu i nie spocznie, dopóki nie znajdzie nieskończonej wartości, w której będzie mogło położyć zaufanie.



KAŻDY RZĄD DOMINUJE NAD NAMI PRZY POMOCY STRACHU

Dorota spotyka także lwa pozbawionego tożsamości i osobowości: jest przerażony, gdyż nie może ryczeć.
Z socjologicznego punktu widzenia lew jest symbolem narodu, który nie ma odwagi do buntu, który nie zdaje sobie sprawy z tego, że to naròd jest Królem dżungli, czyli społeczeństwa; nie są nim polityczni lub religijni przywódcy uosabiani przez postać Czarnoksiężnika z Oz.
Lew zachowuje się jak tchórzliwy naròd w owczej skórze. Jest tchórzem. Dorota myśli, że Czarnoksiężnik z Krainy Oz może podarować odwagę lwu, ale wciaż nie zdaje sobie sprawy z tego, że w rzeczywistości Czarnoksiężnik będzie zachęcał jedynie do karmienia się strachem.



DUSZA I SIŁA WOLI

Lew jest symbolem królewskości; powinien królować w nas duch nie dla wielkości (nawet ciało jest poddanym), ale dla odnalezienia esencji bytu, dla głębokiej przemiany, dla duchowego oświecenia zbliżającego nas do idei stworzenia ...Tchórzliwy Lew z bajki jest najbardziej wyrazistą personifikacją duszy pozbawionej naturalnej duchowości (słowo "odwaga" pochodzi od łacińskiego "cor" = serce oraz reagować lub działać). Siła duszy jest świadomą wolą, która wie jak postępować, czyli łączy rozum z sercem, duchowe z materialnym.




KRÓLESTWO OZ PODLEGAJĄCE PRAWOM MATRIX

Szczegòł nie do pominięcia: fakt, że w Szmaragdowym Mieście wszyscy zmuszeni są do noszenia zielonych okularòw sprawia, że ludzie widzą cały świat na zielono, nawet biały śnieg. Zielony to kolor dolara, więc ludzie są zaprogramowani do oddawania pokłonòw Bogu zwanemu Pieniądzem, trochę jak w Matrix - ludzie w nieświadomości objęci programem żyją jak roboty. Okulary są symbolem wizji, ale fakt, że wymaga się od wszystkich tego samego koloru (zielonego) oznacza, że w Szmaragdowym Mieście rządzi despota, dyktator, fałszywy władca, który wymaga, by realizowany był jedynie jego pomysł na życie.

FAŁSZYWI CZARNOKSIĘŻNICY AFISZUJĄ SIĘ ZE SWOJĄ PRAWDOMòWNOŚCIĄ

Kto rozsiewa lęk na pewno coś ukrywa; jest to klasyczna praktyka polityczna - używanie militarnej siły w celu obrony; kula ognia, ktòra pojawiła się przed lwem wywołała w nim strach i unieruchomiła go. Kto ukrywa coś, by być mądrym i tajemniczym, zawsze ignoruje coś prawdziwego. Jest to typowa praktyka religijna - przed Blaszanym Drwalem pojawia się postać straszliwej bestii; ma ona wzmocnić tajemnicę strachem w sposòb typowy dla religijnych przesądów. Czarnoksiężnik z Krainy Oz jest doskonałym przykładem fałszywego przewodnika, zarówno politycznego jak i religijnego, który robi z religii politykę, a z polityki religię. Przyciąga wszystkich pochlebnym wdziękiem. Czarnoksiężnik z Krainy Oz jest do tego stopnia fałszywy, że zawsze prezentuje się przybierajac się w różne tożsamości (prawica, lewica, centrum ... chrześcijanin, muzułmanin, Żyd, buddysta ...) - są to wszystkie maski Czarnoksiężnika z Oz. Dorocie ukazał się jako wielka głowa bez ciała,,, oto symbol braku spòjności - nierealny i abstrakcyjny.

MIŁOWANIE STRACHU NIE ODCZUWAJĄC STRACHU
- FAŁSZYWE ODDANIE

Czarnoksiężnik z Krainy Oz jest w psychologicznej analizie symbolem domeny naszego ego nad naszym własnym sumieniem. Czarnoksiężnik z Krainy Oz jest miarą jaką człowiek wykorzystuje do nadania wartości swoim działaniom, własnym interesom i drogom życia: ego, samolubstwo, interes własny, zdolność do nazywania prawdą tego co jest fałszem (gdy w danej chwili jest to dla nas wygodne), wywyższanie własnych słabych stron chowając się za "Bogiem"-powierzając Bogu własne wady, by przebaczyć sobie bez wysiłku jaki należałoby włożyć w poprawę i autokontrolę.
Każdy jest sam sobie Bogiem, ale jeśli realizacja nie nastąpi poprzez czynienie dobra, podobnie jak w przypadku Czarnoksiężnika, okażemy się demonami,
ludźmi małostkowymi, fałszywymi i wprowadzającymi w błąd ròwnież samych siebie.

WALKA Z CZAROWNICAMI

Podczas gdy Dorota i jej przyjaciele przedstawili swoje prośby Czarnoksiężnikowi z Oz, ten poprosił ich, by dostarczyli mu miotłę Czarownicy z Zachodu. Zachód reprezentuje zachòd słońca, walkę o to, by nie utracić światła, rozumu, światła prawdy. Dorota zwycięża Czarownicę rozpuszczając ją w wodzie: woda jest symbolem czystości, przejrzystości i chrztu lub inicjacji; jest używana do obmycia człowieka z jego poprzednich błędów, aby umożliwić mu nowy początek z czystym sercem.
W celu osiągnięcia oświecenia Dorota musi pokonać złe Czarownice Wschodu i Zachodu - odpowiedzialne za powstanie poziomej osi zła: materialnego świata . Dorota okazała się bardzo mądra słuchajac rad Czarownic łagodnej Północy i Połudna - oś pionowa oznacza wymiar duchowy.



WĘCH DUSZY

W baśniach pies jest często symbolem instynktu, zmysłu powonienia, który przechwytuje sens rzeczy, śledzi drogi rozumowania bohateròw, wyczuwa dobre lub złe emocje. Toto symbolizuje życie wewnętrzne, to bardziej intuicyjne, instynktowne, zwierzęce, ktòre jest w nas. W całej opowieści Dorota odbywa rozmowy z Toto lub jeszcze lepiej - z jego wewnętrznym, zwierzęcym instynktem. Za przykładem Doroty powinniśmy słuchać naszego wewnętrznego Toto, szczekania duszy, która ostrzega przed niebezpieczeństwem:
- Toto szczeka na małego człowieka za kurtyną. To on ma pierwszy świadomość tego, że Czarnoksiężnik jest szarlatanem.
- Czarownica próbuje wrzucić Toto do koszyka. Chce unieszkodliwić w jakiś sposób instynktowną naturę. Toto wyskakuje z kosza i ucieka. Nasza intuicja może być ignorowana, ale nie okiełznana.
- W ostatniej scenie Toto goni kota, więc z kolei jest ścigany przez Dorote, ktòra w ten sposòb traci możliwość dostania się na pokład balonu (uniknęła w ten sposòb uwiezięnia w bańce iluzji). Toto zrobił dobrze nie dopuszczając Doroty do balonu;
w przeciwnym razie nigdy nie odkryłaby ona swoich magicznych umiejętności.


MAGIA WIARY W SIEBIE

Prawdziwa polityka nie rządzi tobą, ale uczy cię samokontroli; prawdziwa religia nie ukrywa Boga, ale uczy jak odnaleźć go w sobie. Nasi trzej bohaterowie: bez głowy, bez serca i bez odwagi odkrywają, że razem - na dobre i na złe - sami w sobie mogą odnaleźć cechy jakich szukali w innych:

- Za każdym razem, gdy trudności wydają się nie do pokonania, Strachowi na Wròble przychodzą do głowy rozwiązania.
- Za każdym razem, gdy ogromne niebezpieczeństwo zbliża się i przeraża, Lew stawia mu czoła bez zmrużenia oka.
- Blaszany Drwal ryzykuje zardzewienie, gdyż wciąż wylewa łzy wzruszenia, albo radości, albo smutku.

Kiedy jesteś w zgodzie z samym sobą, serce dodaje odwagi duszy, rozum oświeca uczucia serca, serce pomaga rozumowi, siła woli daje siłę ideałom i emocjom ... Wszystkie trzy moce duszy wspòldziałają miedzy sobą w tworzeniu świadomości i harmonii. Wszystko jest w tobie - nie daj nikomu uprawnienia do darowania ci tego, co już jest twoje.

NIE ZABIJAJ EGO;
ZMARŁOBY Z DUMY I ODRODZIŁOBY SIĘ NIEŚWIADOME I ZAWSZE W TOBIE

Fałszywy Czarnoksiężnik zaprasza Dorotę do swego balonu, aby dopomòc jej w powrocie do domu. Jednak dziewczyna podąża za Toto (jej intuicja), ktòry w tym czasie ścigał kota.

Balon ma dwa znaczenia: z socjologicznego punktu widzenia jest iluzoryczną bańką i urojeniem w jakim polityka i religia każą nam latać w chmurach fałszu; z psychologicznego punktu widzenia reprezentuje nasze ego - to powietrze, które wypełnia nas w niewłaściwy sposób, ale nie pęka, a kiedy będziemy już dojrzali i kiedy będzie już bardzo napuchnięte, ego oddali się samoistnie...
Problemem nie jest ego lecz egoizm, pragnienie, by uwięzić świat w tym naszym balonie - świat lub pomysł, uczucie i myśl - mniemając, że w locie jesteśmy jedynym pasażerem.
Nie odpędzajcie ego; odejdzie ono samo w momencie, gdy człowiek uświadomi sobie swòj potencjał.

NIE MA TO JAK W DOMU

Dorota jest jedyną bohaterką, ktòra nie zrealizowała swego marzenia o powrocie do domu; w tej samotności właśnie odnalazła siebie: zrozumiała jak połączyć rzeczywistość materialną z duchową. Dobra Czarownica Północy wyjawiła Dorocie, że buty ktòre nosi należały do Złej Czarownicy Wschodu i mając je na stopach można spełnić wszelkie pragnienia . Dorota wraca w ten sposòbdo domu, budzi się we własnym łóżku i opowiada wszystkim swoją historię, w którą jednak nikt nie uwierzy. Dorota jest oświecona, świadoma, nie jest już tą samą dziewczyną; ciotka i wuj są zatroskani o nią, nie jest już częścią wspólnej mentalności, uważają, że jest dziwna, gdyż nie są w stanie jej zrozumieć. Ale ona jest teraz przebudzona, jak każdy oświecony, dojrzały, bogaty duchowo człowiek: wie, że jej domem jest świadoma dusza ...nie jest już sierotą zagubioną wśròd tajemnic egzystencji. Dlatego opowieść kończy się wspaniałym zdaniem: "Nie ma to jak w domu..."



Nessun commento:

Posta un commento